‘DeurenService goed gewaardeerd’
In april van 2015 is in Zwolle een prachtig nieuw multifunctioneel wijkcentrum opgeleverd.
In Het Anker worden examens afgenomen, wordt gesport en in de vele zalen worden ook allerlei cursussen gegeven. Flink wat verschillende gebruikers dus en precies daar zat voor Het Anker dé uitdaging. Want, hoe richt je dan de efficiënte toegangscontrole in? Verschillende gebruikers maken op verschillende tijdstippen gebruik van het gebouw. En, niet iedereen mag overal komen.
Aan het woord is Bennie List, projectleider bij de hoofdaannemer van het project, VDR Bouwgroep uit Deventer. “Voor de deuren waren wij op zoek naar een totaalconcept. Dus de levering ervan, het afhangen van de deuren en het complete hang- en sluitwerk. Ook ging het om slimme toegangscontrole. Gebruikers dienden hun eigen autorisaties te krijgen voor bepaalde tijdstippen.”
“Dat was in Het Anker zeker geen kwestie van ‘dat doen we even’, omdat tot in detail bepaald moest worden op welke plek welke deur moest worden ingehangen. Aspecten als de geluids- en brandwerendheid speelden daarbij een grote rol. Je zult begrijpen dat een deel van de deuren méér geluidsdicht moet zijn dan andere deuren. Datzelfde geldt ook voor de brandwerendheid. Bovendien, als je een vluchtroute ontwerpt, dan dienen die deuren aan andere voorwaarden te voldoen dan deuren elders in het wijkcentrum. Ja, deze bijna wiskundige bouwuitdaging kun je vergelijken met een complexe legpuzzel.”
Bennie huurde voor deze intense vertaalslag DeurenService in. “Wat je zelf niet kunt of waar je zelf de focus niet op kunt leggen, dat moet je delegeren,” zo is zijn overtuiging. “We doen weliswaar al jaren zaken met (de verschillende onderdelen van) Mastermate, maar elk project is natuurlijk anders. Er zijn altijd eigen unieke kenmerken. De rode draad is de ontzorging. Zo hebben we in het begin van het traject veel contact gehad met Roy Bruggink, de werkvoorbereider van DeurenService. Hij voelde het perfect aan en ik keek goed naar het plan. Roy ging niet over één nacht ijs; hij verdiepte zich echt in de eindgebruikers en hoe je daarmee het stukje Building Control op het hoogste én meest gewenste niveau kon brengen.”
Voor Bennie is het altijd van belang hoe een leverancier met de moeilijkheidsgraad omgaat. “Daar ligt uiteraard ook een taak voor ons, als opdrachtgever,” zegt hij. “Wij dienen immers helder te communiceren. Anderzijds was Roy in staat om ons vragen te stellen waar we initieel niet bij stil hadden gestaan. In het geval van Het Anker moest ook nog FSC®-gecertificeerd materiaal worden gebruikt. Ook daar had Roy een prima oplossing voor.”
Bennie legt uit dat Deurenservice ook in de samenwerking met Het Anker andermaal goed is gewaardeerd. “Dat is overigens geen loze kreet; wij maken achteraf standaard een leveranciersbeoordeling. Daar hebben we verschillende criteria voor. Dat begint al bij de kwaliteit van de offerte. Ook kijken we naar de communicatie op kantoor en op de bouwplaats, de levertijden, hoe wordt omgegaan met het meerwerk, de oplevering en de nazorg. Bij dat laatste kun je bijvoorbeeld denken aan het oplossen van wat kleine oneffenheden in de software. Dat is allemaal uitstekend opgepakt.”
Bennie besluit: “Vertrouwen in elkaar is het grootste goed. En, je wilt altijd het gevoel hebben dat een leverancier onvoorwaardelijk voor je gaat. Dat hebben we zeker ervaren in deze samenwerking.”