‘Alles werd feilloos op elkaar afgestemd’
‘Gezamenlijke offerte bezit meer deskundigheid’. ‘Verbinden’ is het woord. Maar wat bedoelen we precies als we dat roepen?
We zijn op bezoek bij het bedrijf van Marcel Volkering, Elektro Actief te Wateringen. Manfred Peppel, adviseur Building Control bij Mastermate én Jos van der Valk, accountmanager bij het in Wateringen gevestigde installatiebedrijf Elektro Actief, geven praktisch vorm aan het begrip ‘verbinden’.
“We gaan samen regelmatig op pad om de klant te bezoeken,” zegt het tweetal. “De optelsom van onze individuele deskundigheid is de succesfactor. Expertise krijgt meer waarde.” “Soms zijn vragen van klant zó specifiek, dat we niet direct in staat zijn om zélf deze antwoorden te geven,” vertelt Jos. “En dán is het verstandig om meteen met een adviseur van Mastermate op pad te gaan. We vullen elkaar niet alleen in een gesprek met de potentiële klant aan, die soms zeer gecompliceerde uitdagingen voorlegt, maar we slagen er ook in om het plaatje completer te maken. Nee, de klant vindt het niet lastig dat hij met twee bedrijven spreekt, want er blijft één contactpersoon. Ik ben er van overtuigd dat je de markt op deze wijze beter kunt bedienen.”
Manfred sluit zich daarbij aan. “Het meest recente voorbeeld dat we samen hebben kunnen doen, was de levering van geavanceerde toegangscontrole bij de veiling gerelateerde Pyramide Floral Shopping Center in het Westland. Men wilde een totale controle van de buitenschil, het ging om ongeveer 30 deuren in een pand waar 150 mensen werken. We hebben toen samen met Elektro Actief de offerte gemaakt. Mastermate vertelde het verhaal over de sloten en de toegangscontrole; Elektro Actief had alle input voor het installatiewerk.” De twee zeggen dat er in de loop der jaren een natuurlijke wisselwerking is ontstaan. “We weten waar we het over hebben, maar we weten van onszelf ook waar de kennis ophoudt. En precies dáár vul je elkaar aan.”
Opvallend feit in dit traject was dat de gezamenlijke offerte van Mastermate en Elektro Actief niet de goedkoopste bleek. “We hebben dus succesvol kunnen acquireren op basis van deskundigheid. Sterker nog: wij zijn er van overtuigd dat een goede offerte ook al een stuk kennisdeling bevat. Dat betekent waarde! Daarnaast ziet de klant dat er chemie is tussen ons. Dat versterkt het vertrouwen.” In de omgeving van Wateringen zijn meerdere projecten op deze wijze opgepakt. De rode draad was altijd dat de klant een optelsom van deskundigheid moest ervaren gecombineerd met de chemie van een gemotiveerde samenwerking. Ja, dat is dus ‘verbinden’!”