Optimaal duurzaam: Heijmans en Mastermate slaan handen ineen
Tussen 2022 en 2024 werkt aannemer Heijmans in opdracht van Rijkswaterstaat aan de uitbreiding van de A1 tussen Apeldoorn en Twello.
Het is een uniek en grensverleggend project omdat alle werkzaamheden zo duurzaam mogelijk worden uitgevoerd. Mastermate werd aangehaakt, met dank aan de gedeelde duurzame insteek, inspanningen én aangedragen oplossingen. Bovendien is Mastermate een voorkeursleverancier van Heijmans op het gebied van ijzerwaren en kramerijen.
Terwijl het verkeer op de A1 zo min mogelijk wordt gehinderd en eindeloos voorbijraast, vertellen projectcoördinator Dennis Jongste en omgevingsmanager Tonny Arissen van Rijkswaterstaat ter plekke over het belang van deze indrukwekkende uitbreiding. Namens Mastermate is commercieel adviseur Patrick Schenk aanwezig, hij is de contactpersoon en het directe aanspreekpunt.
Tonny, waarom is uitgerekend dit project zo belangrijk en bijzonder?
“De A1 is natuurlijk een belangrijke verbindingsweg binnen Nederland, maar ook richting Duitsland. Deze 15 kilometer lange uitbreiding zorgt voor een economische impuls voor de regio. Samen met Rijkswaterstaat hebben wij de ambitie om aan een gezonde leefomgeving te werken en je kunt wel zeggen dat dit een echt visitekaartje is. Stap voor stap zijn we op weg naar een emissieloze en circulaire uitvoering. Tijdens de aanbesteding hebben wij aanbieders gevraagd om met zo duurzaam mogelijke oplossingen te komen. Het is erg prettig te vernemen dat aannemers, partners en leveranciers actief meedenken en meedoen op dit punt. Waarom het zo uniek is? Omdat we de gehele keten verduurzamen. We zien dit echt als een ontdekkingsreis waarin Rijkswaterstaat en wij lessen en successen delen voor toekomstige projecten.”
Waar komt dit dan heel praktisch op neer?
“Van vrachtwagens tot rupskranen, torenkranen, verreikers en graafmachines, zoveel mogelijk materieel wordt elektrisch aangedreven,” vervolgt Tonny. “En materieel dat niet emissieloos is of kan zijn, draait op biobrandstof. Verder wordt heel veel materiaal dat vrijkomt hergebruikt en worden er nieuwe meer duurzame technieken toegepast. De milieubelasting is hierdoor maar liefst 50% lager dan bij traditionele wegverbredingen. Om je een beeld te geven: in totaal is er nagenoeg 50 stuks aan groot elektrisch materieel ingezet.”
Hoe krijg je al dat materieel überhaupt geladen?
Dennis: “Dat is een hele klus! De omvang van de energiebehoefte voor het opladen van
materieel is een nieuw fenomeen, het vraagt om een andere kijk op
logistiek en energievoorziening. Daarom werken we met uitneembare accu's, mobiele energievoorzieningen en krachtige oplaadpunten.”
En in hoeverre speelt de circulariteit een rol?
Tonny: “Nou, bestaande materialen worden geoogst, gescheiden, bewerkt en hergebruikt voor de productie van nieuw materiaal. Denk dan aan beton, asfalt en geleiderails. De waarde van grondstoffen blijft behouden, omdat deze opnieuw worden toegepast binnen het project. Zelfs belijningen op de weg halen we weg om ze vervolgens opnieuw te kunnen gebruiken. Vanzelfsprekend binnen de gestelde eisen en regelgeving van Rijkswaterstaat.”
Tonny: “We dagen aanbieders steeds meer uit om mee te denken over duurzaamheid. Daar hoort niet alleen inzet van elektrisch materieel en hergebruik van materialen bij. Maar ook minder vervoersbewegingen, minder gebruik van verpakkingen en dergelijke. Allemaal oplossingen die bijdragen aan de vermindering van Co²-uitstoot. Heijmans en dus ook Mastermate hebben deze handschoen prima opgepakt”.
Wat mag nog meer genoemd worden waar jullie trots op zijn, Dennis?
“Dan noem ik de aandacht die er is voor flora en fauna. We dragen namelijk echt zorg voor de natuur, er wonen immers veel dieren langs de A1. Zo leggen wij eco-zones aan voor bijvoorbeeld vleermuizen, marters en vogels. Dat willen we extra doen voor de leefomgeving, zodat we het net wat mooier achterlaten dan hoe we het aantroffen. Ja, dat vind ik oprecht heel mooi.”
Patrick, kun je uitleggen wat de rol van Mastermate is?
“Wij werden door Heijmans gevraagd of wij wilden meedenken over een project waarbij duurzaamheid een heel belangrijk thema is. Heel concreet: Heijmans vroeg of wij konden ondersteunen, of wij lokaal vertegenwoordigd waren en of wij duurzame oplossingen hadden. Het antwoord op al die vragen was: ‘Jazeker!’.
Vertel, wat hebben jullie concreet bijgedragen?
Patrick: “Qua duurzaamheidsgedachte wilde Heijmans niet dat er busjes af en aan zouden rijden met bestellingen. Heijmans werkt met een logistieke hub die wij wekelijks bevoorraden vanuit Deventer of Apeldoorn. Het mooie is dat wij alles leveren in kratten, dat betekent dus minder verpakking. Je moet dan denken aan verbruiksartikelen voor in de keten, via onze Wapening en Ruwbouwafdeling hebben we meegedacht over de randelementen en de bevestiging hiervan. Maar we leveren ook de ankers, hijslussen en natuurlijk elektrisch gereedschap dat wij gekeurd en wel afleveren. Het is maatwerk; minder bewegingen en minder afval. Zo dragen wij als Mastermate een steentje bij aan de afname van de gehele Co²-uitstoot.”