Slimme toegangscontrole in de zorg: het kan!
Als Building Control-specialist bij Mastermate heb ik regelmatig contact met ziekenhuizen en verzorgingshuizen.
Als je kijkt naar de ontwikkelingen in de gezondheidszorg op het gebied van bijvoorbeeld domotica en toegangsbeheer, dan kan ik me goed voorstellen dat veel vragen ontstaan. Zoals: ‘Hoe implementeren wij die nieuwe technologische mogelijkheden in onze eigen organisatie?’
Dan spreek ik nog niet eens over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) die gevolgen heeft voor de organisatie van de zorg. Kortom, de zorg is als nooit tevoren in ontwikkeling.
In dit blog heb ik het daarom graag met u over toegangscontrole en toegangsregistratie in zorginstellingen. Veel zorgaanbieders weten over het algemeen wel dat er kansen zijn, maar ze kunnen vaak nog niet inschatten welk gemak er te winnen is. Voor mij ligt dáár dé uitdaging. Ik wil u meenemen in dat verhaal over kansen!
Verouderde software
Zo ben ik op dit moment vanuit Mastermate actief in een middelgroot verzorgingshuis. We spreken daar van iets meer dan 100 bewoners, waarvan 24 cliënten die op een gesloten afdeling wonen. Er zijn ongeveer 100 medewerkers. Dit verzorgingshuis had een verouderd systeem met wandlezers. Technisch gezien kon men niet verder uitbreiden. De software zat aan z’n taks. In die zin leek de opdracht dus helder: vervanging.
Ik zie het echter als mijn missie om eerst ontzettend veel vragen te stellen. Want, een offerte of werkvoorstel moet wel kloppen. Met effectieve toegangscontrole kun je namelijk veel kanten uit. Zo probeer ik altijd die vragen te stellen waar de klant zelf nog niet bij had stilgestaan. Eigenlijk ben je dan bezig met slimme kennisdeling, simpelweg om het beste eindresultaat te bereiken. Feitelijk probeer ik door de blinde vlekken van mijn gesprekspartner heen te prikken.
Ik maak daarom altijd gebruik van een logisch stappenplan als ik met een zorgaanbieder praat over het optimaliseren van de toegangscontrole.
De belangrijkste vraag die ik wil beantwoorden voor mijn opdrachtgevers is: Hoe heeft u de toegangscontrole in uw gebouw eigenlijk georganiseerd?
- Weet u precies wie waar en op welk tijdstip mag zijn?
- En weet u ook waarom?
- En, werkt dit ook zo in de praktijk?
- Ziet u wel eens medewerkers op plekken waar ze eigenlijk niet mogen komen?
- Krijgt u wel eens vragen van medewerkers waarom ze bepaalde locaties niet kunnen bereiken?
- Bent u er 100% zeker van dat bewoners op een gesloten afdeling werkelijk niet van de afdeling af kunnen?
Kent u het antwoord op deze vragen voor uw situatie? En weet u welke gevolgen dit heeft voor de toegangscontrole in uw gebouw?
In een volgend blog leg ik graag mijn stappenplan uit. U zult dan zien dat bovengenoemde vragen uiteindelijk tot een interessant en ook goed uit te voeren antwoord leiden. Ook ervaart u dat er meer mogelijk is op het gebied van toegangscontrole dan u wellicht denkt.
Slimme toegangscontrole in de zorg; het kán!