De toegang tot een fitnesscentrum: de beheerder in control, de bezoeker een gastvrij onthaal
Een beheerder wil de regie over de toegang tot een multifunctioneel gebouw. Maar je wilt ook dat bezoekers makkelijk naar binnen kunnen. Francois van der Burgt vertelt hoe je dat kunt aanpakken.
Zo’n uitdaging mocht ik aanpakken voor een landelijk opererende keten van fitnesscentra. Concrete aanleiding was de bouw van een nieuw fitnesscentrum in Oss. Hoewel, fitnesscentrum is niet helemaal het goede woord. Het gebouw bestaat naast een fitnesscentrum ook uit een restaurant, vergaderruimtes, een hotel, een sporthal én een zwembad. De meewerkend voorman technische dienst vroeg me mee te denken over de toegangscontrole van dit nieuwe multifunctionele gebouw.
Eén fitnesscentrum met verschillende groepen bezoekers
Van dit gebouw gaan verschillende groepen bezoekers gebruikmaken. De directie van voetbalclub FC Oss huurt vergaderruimtes. De selectie van het eerste elftal van dezelfde voetbalclub traint in de sportaccommodaties. Abonnementhouders kunnen in de fitnessruimtes sporten of zwemlessen volgen. In totaal ging het om 40 deuren en 250 gebruikers met verschillende toegangsrechten. Dat vraagt om een flexibel toegangscontrolesysteem.
Behoefte aan toegangsbeheer op afstand
Daarnaast vond de beheerder het belangrijk dat het systeem remote beheersbaar was. Een logische wens als je bedenkt dat deze keten in Nederland nog 43 fitnesscentra heeft. Het werkt dan wel zo prettig als je op afstand toegangsrechten kunt toekennen aan leden van de sportstudio’s in het hele land. Ook begreep ik dat er plannen waren om het toegangscontrolesysteem te integreren met de eigen ledenadministratie.
Toegangscontrole ondersteunt missie en dienstverlening
Ik adviseerde het installeren van een toegangscontrolesysteem van Paxton. Het systeem van deze leverancier voorziet in dit geval in de behoefte aan flexibiliteit, beheer op afstand en de wens om later de achterliggende administratie te integreren. Bovendien zag ik dat dit specifieke systeem een bijdrage kon leveren aan het verbeteren van de dienstverlening van het bedrijf. De missie van dit bedrijf is: het welzijn van de klant verbeteren, zowel op zakelijk als sportief gebied. Bezoekers moeten zich thuis voelen. Goede toegangscontrole draagt daar aan bij.
Ontelbaar aantal toegangsrechten toekennen
Met de software van het systeem kun je een bijna ontelbaar aantal autorisaties koppelen aan (groepen) gebruikers. Die toegangsrechten kun je op afstand toekennen. Bovendien is het mogelijk om het systeem in de toekomst uit te breiden met gegevens uit de ledenadministratie van het fitnesscentrum. Zo'n systeem is ook een mooie oplossing voor sportverenigingen. Het mooie van de software is ook dat je een sms of e-mail ontvangt als een deur wordt geforceerd of als er brand uitbreekt. Ook een veilig idee.
De garantie van een gastvrije ontvangst
Het gemak is voor de bezoeker. Die kan met zijn pasje de deur ontgrendelen als hij wil gaan sporten. Of als hij een vergadering heeft. De kaartlezer op de binnendeuren (draadloos gekoppeld aan de software) controleert of de kaarthouder geautoriseerd is. Voor mijn opdrachtgever was het belangrijk dat hij kan controleren wie waar in het gebouw kan komen. Dat was voor hem de garantie van een gastvrije ontvangst in een multifunctioneel gebouw.